Charakteristika školy
Základní údaje o škole
Název: Základní škola a mateřská škola Dlouhá Ves
Sídlo: Dlouhá Ves 107
IČO: 60610760
Právní forma: příspěvková organizace
Hlavní náplň: vzdělávání a výchova žáků 1. stupně, všestranná péče o děti MŠ
Vyučování probíhá podle učebních plánů a učebních osnov schválených MŠMT, vyučuje se podle školního vzdělávacího programu pro předškolní a základní vzdělávání.
Při plnění vzdělávacího programu je důležité, aby byly plněny nejen cíle poznávací, ale i hodnotové, vedené k formování osobnostních rysů a mravních vlastností žáků.
Úplnost a velikost školy
Škola byla zřízena jako příspěvková organizace zřizovací listinou vydanou Obecním úřadem v Dlouhé Vsi k 1. 1. 2003
Součástí školy jsou: Základní škola IZO 102552495 s kapacitou 90 žáků
Mateřská škola IZO 107542439 s kapacitou 23 žáků Školní družina IZO 115300503 s kapacitou 30 žáků Školní jídelna IZO 102616311 s kapacitou 90 osob
Jedná se o málotřídní základní školu 1. stupně, kde jsou ročníky spojeny.
Součástí školy je od 1. 9. 2005 školská rada, která je šestičlenná.
Dispozice a vybavení školy
Vyučování probíhá v kmenových třídách, které jsou vybaveny interaktivními tabulemi.
Třídy se nachází v prvním patře budovy, kde je i počítačová učebna, tělocvična, kabinet s pomůckami, sborovna, ředitelna.
V přízemí je MŠ a školní jídelna.
V suterénu školy se nachází školní družina, šatna žáků, dílna ŠD, kotelna, keramická dílna.
U školy je hrací koutek pro děti MŠ.
Na plnění atletických disciplín je využíváno hřiště TJ Dlouhá Ves a lze využívat i víceúčelové hřiště.
Základní cíl
Úkolem základního vzdělávání je vytvoření základů pro celoživotní vzdělávání a vytvoření soustavy poznatků pro praktickou činnost - pro život. Rozvíjet osobnost žáka směrem
k samostatnosti, vést k zodpovědnosti, k pěkným mezilidským vztahům a bojovat proti násilí a netoleranci. Vytvořit dostatečné podnětné a motivační prostředí, aby žáci sami chtěli podle svých možností dosahovat co nejlepších výsledků.
K dosažení cílů je potřeba vedle moderních forem a metod výuky vytvořit a nabídnout podmínky i pro další mimoškolní aktivity.
Oblast vzdělávání
Škola by neměla být pro žáky
pouze vzdělávací institucí, ale i místem, kde se dá uskutečnit spousta
zajímavých věcí. Při plnění vzdělávacího programu je důležité, aby vedle cílů
poznávacích byly plněny i cíle hodnotové, orientované k formování osobnostních
a mravních vlastností žáků. Musí rozvíjet osobnost každého žáka a poskytovat
kvalitní všeobecné vzdělání s důrazem na současné perspektivní trendy a
uplatnitelnost v každodenním životě.
- poskytnout žákům kvalitní základy všeobecného vzdělávání
- rozvíjet osobnost každého žáka (zážitkové vyučování)
- uplatňování individuálního přístupu a diferenciace učiva
- péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- rozvíjet zájmovou činnost dle poptávky dětí a rodičů
- nabízet rozsáhlou škálu akcí navazujících na výuku (divadla, besedy)
- motivovat k aktivnímu trávení volného času
- umožnit a podporovat výuku venku
- dbát na soustavný estetický vnitřní prostor školy a okolí
- vzbuzovat zájem o přírodu, ekologické chování
- obnovovat výukové programy a učební pomůcky dle finančních možností
Malotřídní školy
Málotřídní školy mají svá specifika. Škola v obci neplní pouze funkci vzdělávací, ale většinou i kulturní.
Za kladné stránky považuji:
- bezpečné a podnětné prostředí školy
- vzájemná propojenost mezi ročníky
- větší samostatnost dětí
- osobnější vztahy mezi žáky i dospělými
- nižší počet dětí ve třídách
- možnost individuálního přístupu
- pozitivní klima školy
- užší spolupráce školy s rodiči
- zájmové vzdělávání - činnost školní družiny a zájmových kroužků
- školní akce a miniprojekty pro děti
- vzájemná propojenost ZŠ a MŠ (přechod dětí do 1. třídy probíhá bez stresových faktorů)
- spolupráce s obcí
- využití blízké okolní přírody při spojení teorie výuky s praxí
Výroční zprávy jsou k nahlédnutí na obecním úřadě a v ředitelně školy.